Wednesday, September 2, 2009

Datangnya Membawa Bahagia


Alhamdulillah, on 23rd Aug 2009, 17:14 pm, Saeed Jubair has safely delivered at SJMC, weighted 2.82kg. Since false alarm on Friday, blood spot has not stopped but, the contraction was still mild. Alhamdulillah, dapatlah menyambut puasa n solat tarawih walaupun sehari jer. Puasa tahun nih pun nyaman jer yer, tak panas pun, so, on saturday tuh takdelah terasa sgt lapar n dahaga. Lepas Zuhur, hubby ajak g cari susu kambing and rechargeable battery, misi yang tak selesai2 :) sempatlah sms kat few frens kalau2 tahu kat mana nak beli susu kambing.. puas g mydin sek 18, takde jugak.. last2 en subhi bgtau boleh try cari kat petronas sek 27.. so, apa lagi, kiteorg pun teruslah g sana. Alhamdulillah mmg ada jual susu kambing kat sana. since awal lagi, hubby ajak jalan2 kat giant putra height.. kiteorg tak pernah smp lg kat situ. kat giant, beli rechargeable battery and few other things.. opss.. lupa nak citer pasal amin.. since ummi dah nak bersalin nih, amin mmg slalu dgn pak ngah, mak usu, opah n atuk jer.. so, arituh aku ngan hubby jer berdua2an dating.. amin ikut pak ngah n the rest ke klang.. on the way balik, berenti kat tepi jalan beli air utk berbuka.. teringin nak minum air kelapa...

ahad pagi dah rasa contraction kuat sket tapi aku biarkan jer.. takut false alarm lagik. tinggal aku, hubby n FIL jer kat umah masa tuh. yg lain g jalan2.. dlm kul 12 tuh dah rasa cam 5 mins contraction.. aduiii sakit betul yer.. betullah mak aku kata sakit bersalin nih rasa cam nak putus pinggang. aku tahankan lagik, cuba bawak tido.. kejap baring ke kanan, kejap ke kiri.. dlm kul 2 tuh, aku bangun solat... semua dah balik berjalan masa tuh.. dlm kul 3, aku bgtau hubby sakit dah makin kuat.. hubby pun siap2 and off we went to hospital.. smp hospital, 2-3 kali jugaklah berenti tepi jalan sbb sakit yg teramat sgt.. smp jer labour room, nurse terus suh masuk bilik.. bila nurse check dah bukak 5cm, masa tuh pukul 4... dia tanya nak pakai epiduralke, aku kata tak nak.. pain killer pun tak nak.. selagi boleh tahan sakit lagi aku tahan jugak.. dia kata oklah, kalau sakit guna gas jerlah.. sakit dah makin kerap, aku jadi tak tentu arah.. 4.30pm, bukak dlm 7cm.. nurse tuh kata cepat jugak bukaannya.. masa doktor smp, dah bukak dlm 9cm, doktor kata kejap lagi.. tepat kul 5pm nurse dah suh aku teran... tak tahu baper kali aku teran agaknya, tapi cam tak kuar2 jugak... nurse tuh kata, tak kuat aku teran n baru dia perasan yg aku tgh pose.. so, dia suh bukak pose.. bagi aku minum air n hubby suapkan kurma 2 biji.. nasib baik ada bawak extra kurma dlm bag.. before that, nurse tuh dah suh geng dia amik vacuum.. pas berbuka, aku teran lagik sekuat ati dek sbb takut kena vacuum pastuh, aku dah terasa cam kepala baby nak kuar.. doktor masuk, pakai gloves terus potong.. ermm.. kena gak episotomi, aku ingatkan nak request suh dia jangan potong.. masa tuh tak sempat dah nak cakap apa2.. lepas dia potong, aku teran skali terus baby kuar.. leganya rasa, Allah jerlah yg tahu.. doktor tanya hubby nak potong tali pusat tak.. hubby pun ok jer.. dapat dengar suara baby masa tuh rasa heaven.. teringat cam masa bersalinkan amin dulu.. lepas tuh doktor pun startlah jahit.. ada yg terkoyak jugak katanya.. lama giler tunggu cam panjang jer..

first night kat wad, Saeed tak byk meragam.. tapi on 2nd night, dia tak nak tido.. 24hrs latching non stop.. bila tertido jer, aku letak dlm katil dia.. tak smp 5min dia nangis balik.. tensen jugak masa tuh.. call nursery tapi tak membantu langsung pun.. smp pening kepala aku pagi tuh tak cukup tido.. memandangkan Saeed ada jaundice sket, doktor buat lagi test pagi tuh, kalau tak tinggi bolehlah discharge.. nasib baik jaundice Saeed tak tinggi sgt, so takdelah kena tahan wad lagik.. cuma kena dtg follow up lagi on Friday.

Kat umah, Saeed still lagi 'menempel' ngan aku.. tak boleh letak langsung.. ermm.. B rasa penuh n keras tapi cam n****e tersumbat kot.. mintak tolong tukang urut, urutkan sket B.. dia kata susu banyak.. mmglah byk, tapi rasa cam tak kuar.. masuk 2nd day, n****e cracked.. tiap kali Saeed menyusu mesti sakit.. on Friday g checkup jaundice Saeed.. jaundice level naik 280, so Saeed kena tahan wad.. aku tak boleh nak teman sbb bilik semua full.. terpaksalah balik umah.. kat umah try pam pun dapat 2oz jer.. ermm.. napa ni yer? mlm tuh tak visit pun Saeed kat hospital.. diaorg bagi formula kat dia mlm tuh.. nasib baik next day Saeed dah boleh kuar.. n****e ummi pun dah baik, ummi letak minyak gamat... so, dah takde prob lagi.. cuma tak sempat nak pam buat stok lagi sbb Saeed siang malam nak menyusu jer..

4 thoughts:

hernie said...

tahniah kak ayu... ngeri plak nak bersalin 2nd nih..

areyou said...

Thanks Hernie!! semoga awak selamat melahirkan.. :)

noha said...

saya ada baca, tak ingat kat mana, seorang dr pam susu 266 botol semasa dlm pantang.

apa yg dia buat, bila anak dia menyusu kat breast sebelah kanan , sebelah kiri dia pam. cuma kena guna elektrik pam la...sennag sket

areyou said...

noha, mmglah kalau nak dapat byk susu, kena pam masa baby menyusu. masa tuh gerenti dapat byk.. tapi ayu lom start lagik buat stok :)