Friday, September 18, 2009

Beza Caesar & Normal

Ramai yg tanya mana lagi sakit bersalin normal dgn caesar.. ermm.. from my personal view, bersalin caesar lagi sakit rasanya.. maybe sbb masa bersalinkan amin tuh kiteorg tersilap pilih hospital.. so, proses pemindahan dari wad ke bilik mmg horror!! aku disuruh bgn sendiri dr katil n naik wheelchair.. takde katil ok.. sbb diaorg takde lif yg boleh muat katil utk ke bilik.. masa tuh dah abis bius.. so sendiri mau ingatlah sakitnya nak bergerak naik n turun katil.. smp aku menangis tahan sakit.. dari segi timing, mmglah caesar lagi relaks sbb kita tahu bila nak bersalin.. itu kalau planned caesarlah... datang terkedek2 hantar perut.. :) masa operation boleh nampak doktor tuh buat apa kat kita... masa pantang pulak mmg tak boleh nak bergerak byk sgt.. luka agak lambat jugak nak sembuh.. nak dekat abis pantang baru boleh bergerak laju2 sket.. parut luka pun nak kena jaga jugak.. kalau tak nampak buruk bila dah baik nnt..

For normal pulak, dari segi timing mmg mendebarkan.. anytime boleh bersalin.. part yg plg best masa contraction.. masa tuh mulalah dok ingat2kan apa yg dibaca kat internet pasal tanda2 nak bersalin.. kalau tak jadilah cam kes aku arituh, false alarm :) sakit bersalin normal nih masa contraction dah kuat.. mmg sakitlah masa tuh, tapi takdelah sakit teruk sgt.. alhamdulillah, takdelah lama sgt nak tunggu bukaan smp 10cm.. dlm setengah jam jer aku menahan sakit pastuh dah boleh push.. lepas baby dah kuar hilang semua sakit.. pas bersalin yg sakit cuma kesan jahitan kalau ada.. dlm kes aku, kena episotomi, so, mmg 2-3 ari tuh sakit jugaklah bila nak duduk.. tido pun kena mengiring jer... tapi dlm seminggu pastuh dah ok.. tak sakit dah.. bak kata kawan aku dah boleh berlari.. :)

so, in conclusion, utk anak ke 3 dan seterusnya, harap2 aku bersalin normallah.. no more caesar!

2 thoughts:

Farra Da Smiley said...

bersalin normal ni mmg cepat recover...dh bleh buat kuih raya ! hihi

nape masa bersalin amin kene ceaser ayu?

areyou said...

mmg pun farra.. masuk 2nd week dah rasa rengsa tak boleh nak buat keje.. kalau kat umah sendiri mau buat kuih raya jugak :)

amin dulu songsang.. so, kenalah caesar..