Friday, May 16, 2008

My First Car

Masa mula2 keje kat JB dulu, aku lebih selesa guna bas utk pergi dan balik keje. Tak pernah terpikir pun nak amik lesen kete apatah lagi beli kete. Tapi bila every weekend gi Angsana ngan mak jln kaki. Balik kena angkut barang berat2 smp umah. Rasa kesian pulak kat mak. Mak pulak sokong aku amik lesen. Senang mak nak kemana2. Mana taknya, kalau mak atau aku sakit,kiteorg terpaksa jalan kaki ke klinik sendiri. Then, aku pun startlah amik klas driving. Ujian bertulis tuh mmglah lulus. Pastuh, masa blaja bawak kete aku lebih byk kat dlm dr atas jln. Sebab apa? trainer tuh kata kawalan stering aku lemah lagi. Bahaya kalau bawak ke jln. akibatnya, aku test bwk kat jln dlm 2 kali jer. first time ujian JPJ, enjin aku mati tgh jalan. Masa tuh cuak giler... abislah fail aku kali nih. Officer JPJ tuh buat muka selamba je. sepanjang jln tuh adalah borak2 and masa nak parking masuk ke driving school dia bagi remarks ' awak nih sesuailah kalau jadi isteri kedua'. gulpp... terkejut aku dengar dia cakap camtuh. aku buat2 tak tahu jer. amik kertas ujian tuh n kuar kete terus. takuttt!! tgk2 kat paper tuh, aku lulus. Alhamdulillah... kalau dapat officer yg strict mmg confirm aku fail. tapi agaknya disbbkan officer tuh gatal orgnya, maka luluslah aku :)


sejak dapat lesen P, aku tak pernah pun try bawak keter lagik. dijadikan citer, abg aku offer amik kenari dia. aku cuma byr RM 5k and smbg bayar installment tetiap bulan. nama keter tuh still nama dia... so, bila2 aku kena saman, abg akulah yg men'dapat'. :) :) first time bawak kenari tuh masa amik k lin dari batu pahat. walaupun dah lama tak bawak keter, alhamdulillah aku dapat memandu dgn penuh berhemah. Lagipun, selama nih aku balik keje tumpang kete ofismate. so, jln2 kat JB tuh aku hafallah sket2. start dari arituh, aku bawak keter ke opis, weekend bawak mak jln2, gi umah akak n abang. plg jauh aku pernah drive masa g penang jmp seha. mmg byk jasa sesgt keter kenari tuh.

pindah ke shah alam, aku tak berani nak drive sbb tak tahu jln. for the first month tuh gi keje naik komuter dr kajang (umah akak) smplah ke shah alam. disbbkan aku kena buat sales, bos aku paksa gak bawak kete. dari situ, startlah aku explore port klang pulak. sbb customer aku byk opis yg kat port klang. first time bwk ke port klang mmg horror, sbb byk sgt treler2 besar. lepas tuh, dah tak heran dah. yg plg tak tahan duit minyak ngan tol byk sgt. at last, aku decide menyewa satu rumah ngan waheeda kat subang. dekat sikit nak ke tempat keje. accident yg pernah aku kena ngan kenari nih masa masuk parking opis shah alam. aku tergesel kat tiang parking tuh. abis bercalar panjang sebelah kanan. my hubby pulak gi langgar divider kat petronas dua kali kat tpt yg sama sebelah kiri. dahlah dua2 belah keter tuh jadi hodoh. satu insiden lagi, hubby kena langgar dr belakang masa kat traffic light. abis lampu reverse pecah sket n bumper tenggelam. 2-3 ari pastuh bumper tuh cam 'naik' sendiri.

starting jan 2007, kiteorg decide pasang NGV kat kenari. disebabkan harga minyak makin naik n hubby pulak kejenya on the road sentiasa. kiteorg rasa perlu jugak pasang NGV utk jimat duit. alhamdulillah, tak silap keputusan yg kiteorg buat. sejak pakai NGV boleh jimat RM200-300 sebulan. balik jb pun pakai NGV pergi balik dlm RM 30. cuma kelemahan NGV nih dia amik space bonet. bonet kiteorg bila dh letak stroller amin terus tak boleh nak letak barang lain. paling seksa bila gi shopping tetiap bln, sbb my MIL ikut skali. terpaksa susun barang elok2 n ada satu masa tuh terpaksa letak brg kat tpt duduk depan.

satu petang masa balik keje, my hubby citer pasal installment persona yg murah. then, kiteorg terus decide survey harga kenari kalau trade in. kebetulan kat taman kiteorg tuh ada jiran yg jual 2nd hand car. my hubby deal ngan dia and dia setuju amik kenari kiteorg dgn harga RM 20,600. Ermm.. mmg agak tinggi sbb condition kenari tuh dah teruk sgt. kiteorg pun setuju n terus order persona. yg plg menyedihkan masa kenari tuh kena bawak pergi ke temerloh,aku pulak takde kat situ. tak sempat nak wish good bye kat my first car. keter yg plg byk berjasa. smp skang kalau nampak kenari warna silver, mesti kiteorg teringat kat kenari kiteorg dulu. apa kabarlah AEP96 skang nih....

0 thoughts: