Thursday, February 16, 2006

My 1st Posting


ermm... my first posting in my blog... tgk kawan2 ada blog rasa cam nak buat satu jugak.. that's why this blog comes to existence... just want to share all my journey in life... there's a lot of things i'm thinking of sharing it here.. but let this first posting be a short and simple intro... below is one of my favorite poem by late Masuri SN (Al-Fatihah)... hearing it for the first time on IKIM.FM made me cry... :(:(


MENGENALI MU YA ALLAH

mengenali-Mu, ya Allah 
rasanya makin merindu 
yakin - itu sudah tidak pernah 
aku tanyakan pada diriku 
kepada kalbuku 
kerana sejak aku tahu 
mengenal kehidupan 
ketika masih belum mengaji 
mukadam dan al-Quran 
aku sudah diberi kenal 
ada bintang 
ada bulan 
ada matahari 
dan awan 
ada yang menjadikan; 
begitu aku terasa 
tanpa bertanya 
aku ingin makna mendalam 
sudah kuterima kenyataan 
bahawa alam jagat dan 
seuruh makhluk ini 
ada yang menjadikan 
ciptaan-Mu, Tuhan 
Maha Pengasih Maha Penyayang. 
berulang-ulang dalam hidupku 
diberi nafas berterusan 
menghayati nikmat 
makan minum dan 
tidur berehat 
maka dadaku penuh mengingati 
nama-Mu sentiasa 
di bibirku dan degup jantungku 
sentiasa mengingati-Mu 
adalah tandaku 
dalam ikatan-Mu. 
maka apabila aku 
diberi hayat di alam jagat-Mu 
bergerak, berkerja 
mencari makan dan bergaul 
dengan insan insan dan umat-Mu 
menjadi sebutan degup hatiku; 
dan apa 
dan bagaimana 
dan di mana 
aku berada 
aku sentiasa dikurniai 
inayah-Mu, ya Allah 
maka aku sentiasa mengingati-Mu. 
maka dalam bersorak 
bergerak dan berteriak 
untuk apa 
untuk bagaimana 
aku tiba-tiba saja 
seperti digerak 
oleh suatu kuasa 
menyentuh dalam kalbuku: 
maka aku menjadi terkelu 
mati teriak sorakku 
kerana nafasku 
terasa tinggal satu, satu. 
maka tahu aku, ya Allah 
lonjak dan sorak 
gelak dan teriak 
bisa sekali lenyap 
dalam satu helaan hafas: 
ketika dalam kealpaan 
menghayati dalam kefanaan. 

Masuri S.N

0 thoughts: