Friday, August 22, 2008

Berapa Yang Kita Perlu Ada??

Perlindungan adalah penting kerana semua kita terdedah kepada risiko kemalangan yang mengakibatkan kematian dan hilang upaya kekal. Keadaan ini menyebabkan hilangnya punca pendapatan. Akibatnya keluarga akan mengalami kesulitan kewangan dan terpaksa mengharungi kehidupan dalam kesedihan tanpa orang yang tersayang. Lebih-lebih lagi sekiranya simati meninggalkan beban hutang.

Persoalannya berapakah jumlah perlindungan yang diperlukan?
Apakah pelan perlindungan yang sesuai?
Apa harus dilakukan sekiranya sudah memiliki pelan perlindungan insuran yang tidak Islamik?

Tip :

Dan orang-orang yang akan meninggal dunia di antara kamu dan meninggalkan isteri-isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isterinya, (yaitu) diberi nafkah hingga setahun lamanya dan tidak disuruh pindah (dari rumahnya). Tetapi jika mereka keluar (sendiri), maka tidak ada dosa bagimu " ( Al-Baqarah 2:240)

a. Keperluan bulanan isteri RM 3,000.00
b. Nafkah selama setahun adalah Rm 36,000.00

Para isteri memperoleh seperempat harta yang kamu tinggalkan jika kamu tidak mempunyai anak. Jika kamu mempunyai anak, maka para isteri memperoleh seperdelapan dari harta yang kamu tinggalkan( setelah dipenuhi) wasiat yang kamu buat atau (dan setelah dibayar) hutang-hutangmu. ( An-Nissa 4:12)

Oleh itu jumlah tabungan yang perlu disediakan secara serta merta adalah sebanyak RM288,000.00. (RM36,000.00 x 8). Persoalannya adakah kita sudah memiliki tabungan sebanyak itu sekarang? Jika tidak, perlindungan takaful adalah penyelesaiannya.

Dipetik dari Hijrah Wealth Management Sdn Bhd

Jumlah diatas tuh belum termasuk hutang piutang kita masa hidup. Meaning, savings/protection yg kita kena ada mungkin double or triple dari jumlah diatas. Nak tahu berapa banyak yg kita kena simpan untuk cover hutang plus nafkah utk anak isteri? Sila emel saya at wardah15@yahoo.com

0 thoughts: